Banner created with MyBannerMaker.com

23 October 2012

aPaKaH kHaSiaT BuRunG MerPaTi


Bagi penggemar daging burung, mungkin burung merpati bukanlah asing bagi mereka selain burung puyuh. Namun, tahukah anda apakah khasiat burung merpati? Sebenarnya ia banyak digunakan oleh bijak pandai Islam dan Melayu dahulu kala. Daging burung merpati mengandungi protein, lemak, kalsium, fosforus dan kalori. Sangat efektif untuk meningkatkan kecerdasan terutama kanak-kanak.Ketahui apakah khasiat di bawah ini.


Khasiat Daging Burung Merpati
Cara nak menikmati daging burung ini boleh pelbagai mengikut kreativiti masing-masing. Nak buat barbecue  atau buat gulai semua boleh. Tapi satu cara yang sangat-sangat digalakkan terutama bagi wanita ialah buat sup burung merpati.
Dikatakan amalan makan burung merpati yang jantan, dapat membantu mengubati penyakit-penyakit berikut:
  •     penyakit lembik.
  •     penyakit kebas-kebas badan.
  •     penyakit lumpuh.
Menurut orang tua-tua dulu, amalan makan burung merpati betina pula ialah:
  •     Menguatkan tenaga jimak.
  •     Dapat memanjangkan umur. InsyaAllah.
Khasiat Sup Burung Merpati Untuk Wanita
Menurut cerita seorang pengamal perubatan bidan kampung, dahulu kebiasaannya kalau ada yang ada kemasalahan kesihatan terutamanya berkaitan sakit orang perempuan selalunya diaorang akan datang mendapatkan nasihat dan rawatan daripada bidan kampung.
Menurutnya lagi, kalau ada gadis yang mengalami masalah selaput dara terkoyak, makanya akan disyorkan gadis itu memakan sup burung merpati. Kes-kes sedemikian memang ada berlaku dan terjadi terutama kepada anak-anak dara yang terlalu aktif dengan sukan lasak atau contohnya tersadung semasa menaiki basikal dan aktiviti yang seangkatan dengannya.
Untuk menilai tahap keberkesanannya pula, belum ada jawapan dengan pasti. Katanya mungkin berminggu dan mungkin ada yang sampai sebulan dua. Cuma katanya, seseorang yang mengalami masalah itu boleh merasai bahawa selaputnya daranya telah pulih kembali selepas mengamalkan makan sup burung merpati selama 2-3 kali seminggu.
Nota Kaki - Keberhasilan tentang sesuatu benda yang kita usahakan adakalanya datang dengan cepat ataupun sebalik. Kita perlu snetiasa berusaha dan bertawakal di penghujungnya. Setiap apa yang kita lakukan adalah berdasarkan atas izin Allah SWT. Jadi selepas ini boleh mencari burung merpati untuk dijadikan sebagai satu makanan yang berkhasiat.

No comments: